Blog Nasıl Yazılır?

Son zamanlarda blog yazmak oldukça popüler bir iş oldu. Artık etrafımızdaki çoğu insan blog yazısı yazıyor. Peki bu iş göründüğü kadar kolay mı? Her yazı okuyucuda aynı etkiyi bırakabiliyor mu? Tabii ki de hayır. Etkili bir blog yazısı yazmanın da belli kuralları var. Eğer okuyucular tarafından beğenilen, sonuna kadar okuyucunun dikkatini üzerinde tutan etkili bir blog yazısı yazmak istiyorsanız aşağıdaki adımları takip etmelisiniz 🙂

· ADIM 1: HİTAP ETTİĞİNİZ KİTLEYİ İYİ ANLAYIN

Yazmaya başlamadan önce, hedef kitlenizi net bir şekilde anlayın. Ne bilmek istiyorlar? Onlar arasında yankı uyandırabilecek şey nedir? Yazınızı yazarken, hedef kitlenizin ilgi alanlarını ve kişiliklerini göz önünde bulundurmalısınız.
Örneğin, okuyucularınız y kuşağıysa, onlara sosyal medya kullanmaya başlamakla ilgili bilgi vermeye çalışmanıza gerek yoktur çünkü zaten çoğu bu konu hakkında bilgi sahibidir. Ama onlara yurt dışı odaklı networking ya da kişisel veya ticari tasarruflar hakkında bir şeyler anlatmak isterseniz bu onların ilgisini çekecektir.

· ADIM 2: BİR KONU VE ÇALIŞMA BAŞLIĞI İLE BAŞLAYIN

Herhangi bir şey yazmadan önce blog yazınız için bir konu belirlemeniz gerekiyor. Başlangıç için konu çok genel olabilir. Örneğin, bir su tesisatçısıysanız, musluk sızıntısı hakkında yazmayı düşünmekle işe başlayabilir daha sonra farklı çalışma başlıkları öne sürebilirsiniz. Örneğin, “Musluk Sızıntısı Tamiri İçin Aletler” ya da “Musluk Sızıntısının Yaygın Sebepleri” gibi çalışma başlıklarıyla konunuzu daraltabilirsiniz. Yani çalışma başlığı konudan daha özeldir ve yazınızda size rehberlik eder. Evet, konuyu belirlediğinize göre artık yazmaya başlayabilirsiniz 🙂  

· ADIM 3: ETKİLEYİCİ BİR GİRİŞ YAPIN

İlk olarak, okuyucunun ilgisini çekin! Eğer, giriş paragrafında okuyucuyu kaybederseniz, yazınıza bir şans daha vermeden okumayı bırakacaklardır. Bir hikaye anlatarak veya espri yaparak sempatik olabilir böylece okuyucunun ilgisini çekebilirsiniz. Ayrıca ilginç gerçekler ve istatistiklerle de okuyucuyu etkileyebilirsiniz.
Daha sonra, yazınızın amacını tanımlayın ve okuyucunuzun sahip olabileceği bir problemi nasıl çözeceğini açıklayacağınızı söyleyin. Bu, okumaya devam etmesi için okuyucuya bir sebep verir ve yazıyla bir bağ kurmasını sağlar.

· ADIM 4: İÇERİĞİNİZİ DÜZENLEYİN

Blog yazıları bazen çok yoğun bilgi içerebilir. Bu içeriği düzenleme hilesi sayesinde okuyucuların yazının uzunluğu ve miktarı yüzünden gözü korkmayacaktır 🙂 Bu düzenleme; bölümler, listeler ve ipuçları gibi pek çok şekilde olabilir. Her durumda, düzenleme yapmak bir zorunluluktur.
Bu adımı tamamlamak için, aslında bütün yapmanız gereken yazınızın taslağını çıkartmak. Böylelikle, yazmaya başlamadan önce, hangi noktalar üzerinde duracağınızı bilebilir ve yazınız için en uygun sıralamayı yapabilirsiniz.

· ADIM 5: YAZIN!

Aslında bir sonraki adım (ama sonuncusu değil 🙂 ) yazınızı yazmak.
Şimdi, bir şablona sahipsiniz ve boşlukları doldurmaya hazırsınız. Çıkardığınız taslağı bir rehber gibi kullanın ve gerekli olan bütün noktaları ayrıntılarıyla açıkladığınızdan emin olun. Bildiğiniz şeyleri yazın ve eğer gerekirse konunuza destek olacak daha fazla bilgi ve örneği toplamak için ek olarak bir araştırma daha yapın.
Yazınızı yazarken bazı kelimelere takılmak veya yazıya odaklanamamak gibi problemlerle karşılaşabilir hatta yazınızın çok kötü gittiğini düşünebilirsiniz. Öncelikle şunu söylemeliyim, yazmaya yeni başlamış da olsanız, yıllardır yazıyor da olsanız bu herkesin başına geliyor 🙂 Takıldığınız kelimeler için internette biraz araştırma yaparak, aradığınız kelimeyi bulabilirsiniz. Eğer odaklanma problemi yaşıyorsanız da, öncelikle bir mola verin ve kafanızı toparlayın, başlamaya hazır hissettiğinizde yazınızı önünüze alın ve yazınız dışında başka bir şey düşünmeden yazmaya devam edin.

· ADIM 6: YAZIM HATALARINI DÜZELTİN VE YAZIYI DÜZENLEYİN

İşiniz bitmedi ama çok yaklaştınız 🙂 Yazınızı düzenlemek, blog yazmanın en önemli adımlarından biridir, bu adımı sakın atlamayın! Ve yazınızdaki yazım ve noktalama yanlışlarını bulup, düzeltin.
İlgili Görüntüler
Yazınız için konuyla ilgili görüntüleri ve çekici görselleri seçtiğinizden emin olun. Yazınızın sosyal medyadaki başarısı için görseller oldukça önemli. Yapılan araştırmalar, ilgili görsellere sahip yazıların görsel desteği olmayan yazılara oranla %94 daha fazla okunduğunu gösteriyor.
Görsel Görünüm
Kimse görünüm olarak kötü olan bir yazıyı okumak istemez. Tabii yalnızca resimler, görsel görünümü iyi yapmaz. Yazının biçimi ve düzenlemesi de görsel görünüm için oldukça önemlidir.
Düzgün biçimlendirilmiş ve görsel olarak çekici bir blog yazısı için başlıkların da ne kadar önemli olduğunu unutmamalıyız. Başlık ve alt başlıklar yazının uzunluğunu kontrol ederek görsel açıdan bir düzen sağlarlar. Ayrıca ana başlığın yazı tipi boyutunun daha büyük olması alt başlıklar için daha küçük yazı tipi boyutları ve sıralama işaretlerinin kullanılması, yazınızın görünümünü güzelleştirecektir.
Konular ve Etiketler
Etiketler, yazınızı tanımlayan özel anahtar kelimelerdir. Ayrıca okuyucuların, aynı kategorideki diğer yazılarınıza ulaşmasını da sağlar. Ama her yazı için etiket listesi eklemekten de kaçının, bunun yerine bazı etiket stratejilerini kullanın. Konular ya da kategoriler şeklinde etiketleri düşünün ve bloğunuzdaki konuların tümünü temsil eden 10-20 tane etiket seçin.

· ADIM 7: YAZINIZIN SONUNA CTA EKLEYİN


Açılımı call to action olan CTA, harekete geçirici mesaj ya da eylem çağrısı olarak tanımlanabilir. Her yazınınız sonuna okuyucuya bundan sonra ne yaptırmak istediğinizi belirten blogunuza abone olmak, e-kitap indirmek, kayıt yaptırmak ve ilgili makaleleri okumak gibi bir CTA eklemelisiniz.  CTA hazırlarken sayfa düzenine uyum sağlamasına ve dikkat çekici olmasına özen göstermelisiniz. “Hemen al, şimdi incele, ücretsiz indir” gibi ifadeler yaygın olarak kullanılan CTA örnekleridir. 

· ADIM 8: ARAMA MOTORLARINA YÖNELİK İYİLEŞTİRME (SEO) YAPIN


Site içi ve site dışı olmak üzere ikiye ayrılan SEO, arama motorlarında sitelerin ya da sayfaların üst sıralara çıkarılması için yapılan çalışmalardır. SEO sayesinde sitelerdeki bilgi, hizmet veya satışlar daha fazla ilgili kitleye ulaşmaktadır.
Google; sitenin popülerliğini, ziyaretçi sayısının düzenli artışından ve site hakkında yapılan link ve bilgilendirme paylaşımlarından anlamaktadır. Ayrıca bu paylaşımların çeşitliliği arttıkça daha doğal ve kalıcı bir popülarite sağlanır. Kısacası yaptığınız tüm tanıtım ve reklamlar sayesinde siteniz arama motorlarında üst sıralara yerleşir.
Yani daha fazla insana ulaşabilmek ve yazınızı arama motorlarında üst sıralara taşımak için yazmayı bitirdikten sonra, başa dönün ve aramalar için yazınızı en uygun hale getirin 🙂 

· ADIM 9: DİKKAT ÇEKİCİ BİR BAŞLIK SEÇİN

Şimdi, başlığınız üzerinde çalışmanın zamanı geldi. Aşağıdaki adımlara bir bakalım:
Çalışma başlığınızla başlayın.
Başlığı düzenlerken açık ve net olması gerektiğini unutmayın.
Başlığınızı çekici yapmak üzerinde çalışın. Üslup, yinelemeler ya da diğer edebi taktikleri kullanın.
Eğer yapabilirseniz, SEO için bazı anahtar kelimeleri kullanın.(Doğal olmasına dikkat edin)
Son olarak kısaltabilir misiniz bir bakın. Kimse uzun ve ağır başlıkları sevmez ve Google’ın 65 karakterden fazlasını tercih etmediğini de unutmayın.
Bu adımları takip ederek yazınız için dikkat çekici bir başlık oluşturabilirsiniz 🙂
Kevser Ayvaz
Proje Yönetimi Okulu Blog Yazarı




Bu blogdaki popüler yayınlar

Türkiye'de otomobiller neden pahalı? sorusunun cevabı

KISACA İNSAN GÖZÜ

Türkiyede Youtube Neden Gelişmiyor?